Wonen in een verkoopbaar huis.
Wij hebben 4 jaar lang onze woning te koop gehad. Bij de start van de verkoopperiode hebben we alle ruimtes opgeruimd, geschilderd en gestyled voor de verkoopfoto’s. Tussendoor hebben we zelfs de foto’s nog een keer laten aanpassen omdat we alles in de woonkamer wit hadden geverfd.
De witte woonkamer was leuk voor de verkoop maar om in te wonen vonden wij dat helemaal niets. En in het begin zaten we constant op de huid van onze kinderen dat alles opgeruimd moest blijven. Probeer dat maar eens vol te houden met 3 kinderen en alle vriendjes die daar mee meekomen. Maar hoe doe je dat dan? Zeker in deze periode mag je van geluk spreken als je binnen 6 maanden je huis verkoopt. En 6 maanden in een verkoopgestyld huis wonen is niet erg maar wat als het langer is. Je wilt toch weer iets van jezelf terug in je woning. Want een van de regels van een woning in de verkoop is dat je de persoonlijke spullen uit het huis moet halen. De potentiële koper moet zich zijn eigen leven/gezin in de woning kunnen voorstellen en met familiefoto’s aan de muur wordt dat soms wat lastig.
Verkoopstyling
Als je je woning in de verkoop zet styl je je woning zo dat het lijkt alsof je de hele dag door in een showroom woont. Veel van jouw “rommeltjes” moet je buiten zicht houden. Maar hoe hou je dit vol als je woning erg lang te koop staat. Persoonlijk zorgde ik in ieder geval elke week voor een grote bos bloemen op tafel. Dit was goed als er kijkers kwamen maar gaf ook sfeer aan de woonkamer. Ik ging op de den duur mijn foto’s missen dus zorgde ik voor een ophangsysteem aan de muur waarbij ik de lijstjes kon ophangen zonder daarvoor gaten in de muur te maken. Als er kijkers kwamen hing ik daar een schilderij of fotolijstjes met neutrale afbeeldingen op.
Speelgoed van de kinderen waar zij veel meespeelde deed ik in grote bakken. Handig in gebruik maar zo kon ook binnen mum van tijd het speelgoed uit het zicht. Soms zette ik ze zelfs in mijn auto omdat de woning dan nog leger/opgeruimder leek. Ik had ook standaard een lege grote opbergbox. Als er kijkers kwamen kon ik daar mooi alle losse spullen zoals tijdschriften, kinderknutsels die nog afgemaakt moesten worden, hondenspeeltjes enz in doen.
Probeer als je je woning te koop staat een goede compromise te vinden tussen een gestylde woning voor de verkoop en een leefbare ruimte. Ik heb zeker in het begin dit te weinig gedaan en voelde mij niet meer thuis in mijn eigen huis. En nu is het verkopen van je woning als een emotionele kwestie, als je je daarbij ook niet lekker meer voelt in een ruimte waar je veel verblijft wordt het allemaal nog intenser. Ga dus op zoek naar de juiste mix.
En misschien kunnen de tips van de experts je nog meer helpen om zowel een leefbare woning als een goed verkoopbare woning in te richten:
Odette Koning, Stijl en Verkoop Haarlem
Een goed verkoopbare woning is opgeruimd en schoon en voorzien van professionele foto’s, persoonlijke spullen zijn nergens te vinden en de kinderkamers zijn zo netjes dat je bijna niet gelooft dat er kinderen in huis wonen. In de slaapkamers zijn de bedden netjes opgemaakt en voorzien van een neutraal sprei, eventueel aangevuld met accessoires. Op de foto’s voor Funda wijst niets erop dat er huisdieren zijn. Een koper die echt niet van huisdieren houdt, zal jouw woning niet bezichtigen. Het klinkt misschien wat overdreven maar ik heb het meegemaakt. Een gemiste kans dus!
Wanneer je woning verkoop proof is en goed op de foto is gezet, is het tijd om je weer thuis te voelen in je eigen huis. Met alle veranderingen die jij, of de vastgoedstylist hebt aangebracht, zal dat best wel weer even moeilijk zijn! Zet desnoods de spullen weer terug maar zorg tijdens een bezichtiging altijd voor een opgeruimde en schone woning.
tips van mij als lokale apeldoornse woningmakelaars bij verkoop zijn oa.
Als mannelijke woningmakelaar vind ik dat een interieur specialist beter kan voorlichten met betrekking tot verkoopstyling, ieder zijn vak, ik hoop dat hij ook niet op mijn stoel gaat zitten.
Van belang is merk ik bij een eerste indruk, de voordeur, het visitekaartje van het woonhuis/appartement samen met het schilderwerk, voortuin geven een goede 1e indruk, daar moet het begin al goed gaan qua presentatie.
Ook belangrijk is dat er geen verkoper zelf aanwezig is thuis en zeker geen huisdieren die in de weg lopen of blaffen….zeker mag het niet ruiken naar huisdieren….en nee, een kijker kijkt daar niet door heen, die loopt in deze tijd net zo makkelijk weg en koopt het volgende pand in de buurt die ook te koop staat.
Het is nu een markt waarin die panden verkocht worden die er goed uit zien en goed geprijsd, daar heb je succes mee als makelaar. Je blijft zitten met het aanbod wat er niet goed bij staat, te duur is en daar zul je met je opdrachtgever en styliste mee aan de bak moeten als het verkocht moet worden.
Belangrijk is tevens goede foto’s gemaakt door proffesional, niet zelf maar vakkundig, goed belicht, dit geeft een hogere kans op bezichtiging.
Bereid een bezichtiging voor, als makelaar probeer ik iets eerder te zijn als de kijker, lampen aan en ontvangst bij de voordeur ….
Ook word nog wel eens onderschat het nut van een te koop bord, het is in mijn dienstverlening een must dat deze er moet komen te staan in de tuin/gevel voor de herkenning,zichtbaarheid en het kost niets.
Ook zal je als makelaar de woning moeten inzetten op het netwerk van je opdrachtgever als die actief is op soc media…Recent heb ik als makelaar een woning verkocht mede door twitter door samen met mijn opdrachtgever hier actief mee om te gaan, erg leuk om te zien trouwens…