INSPIRATIE, DENKEN, DOET ‘T
“Hoe minder rommel om je heen, hoe minder rommel in je hoofd
Als je het overbodige weglaat en je overgeeft aan eenvoud, blijft de essentie over”
(Lees een citaat uit de Happinezz uitgave nr1 jaareditie 2012)
Terug naar basis!
Om dit toe te passen in de eigen leefomgeving is het van groot belang om eerst afstand te nemen. Je gaat als het ware een soort helikopterview toepassen op je eigen situatie.
Of het nu gaat om Home, Office of Lifestyle.
Probeer je altijd te omringen met dingen die bij je horen, spullen die bij je passen als de persoon die je nu bent.
Spullen die je aandacht trekken en vasthouden, die je kunnen boeien of inspireren of zelfs een emotionele waarde voor je hebben.
Wanneer allerlei spullen, accessoires of meubelstukken zomaar overal en nergens door je huis of kantoor verspreid staan, dan is al snel het overzicht weg. Je ziet het dan vaak aan als overbodige prullaria of zelfs als rommel.
De aandacht erop wordt hierdoor verslapt en spullen worden overbodig.
Hoe kun je dit nu veranderen? Vragen die je dan zou kunnen stellen zijn bijvoorbeeld;
- Wat is er gebeurd in de tussentijd?
- Was de ruimte eerder wel op orde?
- Was de ruimte eerder wel naar mijn zin en smaak ingericht?
- Zijn de gebruikte kleuren in de ruimten nog up to date?
- Past dit überhaupt nog wel bij mij?
- Wat win ik met meer overzicht in deze ruimte en wat heb ik te verliezen wanneer ik het zo laat?
Een nieuwe basis…!
Maar hoe begin je? Hoe kun je daadwerkelijk terug gaan naar basis? Ik ga je hierbij helpen.
- Neem het besluit om orde op zaken te stellen
- Stel jezelf doelen en beloningen en schrijf op wat je wilt bereiken, opruimen is geen doel maar slechts een middel
- Maak een to do-lijst in volgorde van prioriteit en houd goed bij wat al afgewerkt is
- Maak een plan en schrijf of benoem wat je wilt doen of welke ruimte je wilt aanpakken.
- Een grote ruimte kan je het beste onderverdelen in kleinere projecten
- Kijk wat jezelf kan en/of schakel hulp in waar nodig is
- Visualiseer de ruimte waaraan je wilt werken zoals deze eruit moet zien als het klaar is.
- Maak hiervoor bijvoorbeeld een moodboard of verzamel inspiratie van interieurwebsites, interieurblogs, woonmagazines, interieurwinkels, doe-het-zelfzaken of woonbeurzen
- Geloof in je plan en geloof in jezelf
- Maak een planning in je agenda om tijd te creëren
- Stel een tijdslimiet of zet een einddatum
- Verzamel alles wat overbodig is en breng het daar waar het hoort, ruim het op, verkoop, gooi of geef spullen weg. Beslissingen maak je hierbij op basis van de volgende vragen; Wat gebeurt er met mij als ik dit weggooi? Moet ik dit bewaren als bewijsmateriaal? Hoe gemakkelijk kan ik dit vervangen? Hoe lang heb ik het niet gebruikt? Is het heel, kapot of te repareren? Beleef ik er veel plezier aan?
De geoptimaliseerde basis…!
Organiseren kost moeite, maar moeilijk is het niet, het moeilijkste is om te starten.
Ordenen gaat ongedwongen en meer op gevoel wanneer je hier bewust mee bezig gaat.
De veranderingen die je aanbrengt scheppen orde in de wanorde en maken dat je meer rust en ruimte ervaart in dezelfde ruimten als daarvoor.
Spullen die eerder hun waarde hadden verloren, geven we nu weer een mooie plek in ons interieur. Het geeft weer een meerwaarde aan het totale interieur. Vaak hebben we deze mooie spullen allang in ons bezit gehad, maar zagen we de schoonheid er niet meer van. Het ordenen en organiseren, het optimaliseren en opnieuw stylen van ons interieur helpt ons om weer in het hier en nu te komen. Accepteer de verandering en geniet van het moment. Een huis dat sfeer uitademt heeft een goede basis en oogt rustig en ruim!
Ik ben Professional Organizer voor uw Home, Office & Lifestyle.
Structurele gedragverandering. Dat is wat ik u leer in een sessie.
Het levert u direct meer rust, ruimte en overzicht op.
Nu tijdsch genoeg…!
Hartwerck Doet ‘T |Sanny Linker
1 comment
Handige tips én leuk geschreven!