Bingewatchen, het achter elkaar kijken van meerdere afleveringen van een serie op één avond, spekt niet enkel de portemonnee van Netflix. Ook de verkoop van luxe loungebanken is aanzienlijk toegenomen sinds de bingewatching trend is overgewaaid uit de VS. Dit blijkt uit een analyse van Zitmaxx Wonen onder 250.000 websitebezoekers.
Steeds meer mensen in Nederland geven zich over aan bingewatching. In 2013 begon Netflix in Nederland met de streamdienst van series en films. Bij bingewatching wachten kijkers met het bekijken van nieuwe afleveringen tot het moment dat een volledig seizoen in één keer kan worden teruggekeken.
Onderuitgezakt op een loungebank
De groeiende populariteit van series en de constant toenemende afleveringsduur zorgt ervoor dat men meer waarde hecht aan zijn of haar zitgemak. “De loungebank leek een tijdje wat minder in trek, maar hij is nu weer enorm populair”, zo concludeert Ariën Vos van Zitmaxx. “Het zijn vooral jongere mensen van 25 tot 34 jaar die een relaxbank kopen. Veel loungers melden dat zij tijdens een ‘Netflix avond’ graag onderuitgezakt op een prettige loungebank zitten”.
Loungebanken populairst in Noord-Holland en Zuid-Holland
Loungebanken genieten veel populariteit in het westen van het land. In Noord-Holland zijn de grote relaxbanken het meest geliefd. In Noord-Holland zoekt men gemiddeld 73% vaker naar een loungebank dan het landelijk gemiddelde. Noord-Holland wordt gevolgd door Zuid-Holland, waar men 36% vaker naar loungebanken zoekt. De top 3 wordt compleet gemaakt door Utrecht waar ze nipt (+1%) vaker zoeken naar loungebanken dan het landelijk gemiddelde.
Afgaande van de interesse in loungebanken, telt Drenthe gemiddeld de minste Bingewatchers. Het aantal bekeken loungebanken is hier 60% lager dan het landelijk gemiddelde. In Friesland en Groningen zoekt men respectievelijk 56% en 52% minder naar loungebanken dan het landelijk gemiddelde.
Bekijk het volledige bericht, inclusief grafische weergaven op de resultatenpagina van Zitmaxx Wonen.