Campagne speelt in op kloof tussen onze liefde voor muziek en de absurde manier waarop we ernaar luisteren
Sonos-feestdagenonderzoek: muziek is meer dan alleen achtergrondgeluid
Of je het nu Friendsgiving, Friendsmas of Derde Kerstdag noemt; de globalisering en onze steeds drukkere, digitale levens maken een nieuw soort feest met vrienden steeds populairder. En al helemaal in deze tijd van het jaar. Sonos besloot om dit nieuwe fenomeen van sociale bijeenkomsten te onderzoeken samen met de rol die muziek bij thuisfeestjes speelt. Wat gebeurt er als je de deuren openzet en een samenzijn met vrienden organiseert?
Smart speaker fabrikant Sonos ondervroeg achtduizend mensen wereldwijd* om erachter te komen wat de belangrijkste succesfactor is voor een geslaagd kerstfeestje met vrienden thuis. Samenkomen met vrienden wordt steeds belangrijker tijdens de feestdagen, en je staat er versteld van waar mensen echt om geven en wat er gebeurt als je het muziekvolume omhoog draait. Uit eerder onderzoek bleek al dat muziek een heeft op onze relaties thuis, maar wat gebeurt er als je vrienden uitnodigt?
Het nieuwe onderzoek van Sonos neemt de veranderende dynamiek van vriendenfeestjes onder de loep en de rol die muziek daarbij speelt. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten uit het onderzoek en hoe te beginnen met je eigen Playlist Potluck. Dit laatste is een unieke samenwerking die Sonos en Spotify zijn aangegaan om mensen te motiveren hun eigen muziek mee te nemen naar een kerstfeestje thuis. Met de Playlist Potluck kun je – als je een feestje of diner geeft – vooraf playlists in Spotify aanmaken. In plaats van daar zelf muziek in te zetten, nodig je je gasten hierbij uit om hier muziek in te zetten. Zo heb je op de avond zelf de ultieme playlist met muziek van alle genodigden.
PLAYLIST POTLUCK
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts vijf procent de rol van dj op zich wil nemen. Dus om het vieren van de feestdagen eenvoudiger te maken, introduceert Sonos Playlist Potluck: een samenwerking met Spotify waardoor gasten hun aanwezigheid voor een (kerst)feestje thuis kunnen bevestigen met een suggestie voor een muzieknummer. De rol van muziek op deze bijeenkomsten is essentieel, dus nemen we de stress weg die hoort bij het samenstellen van een playlist. En als het feest eenmaal op gang is, voegen gasten eenvoudig nieuwe nummers toe via de Sonos-app of direct in Spotify.
ONDERZOEKSRESULTATEN NEDERLAND
- Hoe je het ook noemt, het feest gaat door.
- 62 procent van de Nederlandse respondenten komt liever samen met vrienden bijeen voor een ‘Friendsmas’-feestje dan met de familie.
- 42 procent van de Nederlanders vieren al daadwerkelijk een “friendsmas” feestje.
- De juiste ingrediënten: wat je nodig hebt voor het perfecte kerstfeestje.
- 91 procent van de Nederlanders vindt muziek – naast goede vrienden en feestelijke aankleding – het meest essentiële ingrediënt.
- En met de juiste muziek is het eten en drinken minder belangrijk; 67 procent van de Nederlanders geeft aan dat eten en drinken beter smaakt door (achtergrond)muziek.
- We vertellen je niet wie je moet uitnodigen, maar de muziek kan maar beter goed zijn.
- 77 procent vindt de geluidskwaliteit van de muziek die via de speakers klinkt ‘belangrijk’.
- 69 procent zegt dat het voor gasten eenvoudig moet zijn om een nummer te kiezen.
- 70 procent vindt dat iedereen de kans moet hebben om een nummer toe te voegen aan de playlist.
- Plus: de effecten van een goede soundtrack gaan verder dan alleen de positieve smaakeffecten op het eten in je mond.
- 46 procent zegt dat muziek flirten stimuleert.
- 73 procent vindt dat een goede playlist mensen aantrekkelijker maakt
- 75 procent vindt dat muziek helpt om het ijs te breken*Het onderzoek: achtergrond
In augustus 2016 gaf Sonos de opdracht tot een wereldwijd kwantitatief onderzoek onder volwassenen tussen de achttien en veertig jaar in het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Canada, Zweden, Australië en Nederland. We spraken meer dan achtduizend mensen in deze acht landen, en verzamelden gebruikersdata uit miljoenen Sonos-huizen en bij Spotify-klanten. Daarnaast verzamelde Sonos gebruikersdata uit miljoenen Sonos-huizen en bij Spotify-klanten voor een interactieve gids voor kerstfeestjes wereldwijd. Polygraph maakt er deze datavisualisatie van.
De twee experts Oliver Burkeman en Dr. Daniel Müllensiefen ondersteunden en duidden het onderzoek. Auteur en journalist Burkeman onderzoekt het continu veranderende dagelijks leven en de rol van relaties. Van ‘The trouble with modern friendship’ tot ‘Can you make your own happiness?’ Dr Daniel Müllensiefen is muziekpsycholoog, cursusdirecteur en lid van de Music, Mind and Brain-onderzoeksgroep op Goldsmiths University.