Ruim driekwart van de Nederlandse millennials kan het niet laten voor het slapen gaan hun smartphone te checken en dat is ook het allereerste wat zij doen als ze weer ontwaken. Deze leeftijdsgroep grijpt in de slaapkamer zelfs liever naar de telefoon dan dat zij er de liefde bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek waarin slaapspecialist Beter Bed de slaapkamerrituelen van ruim 1000 Nederlanders in kaart heeft gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat de slaapkamer veel meer is dan alleen een plek om te slapen. Dat is waar Beter Bed voor staat. Dat is ook te zien in de nieuwe merkcampagne waar Beter Bed morgen het startsein voor geeft.
Uit het onderzoek blijkt dat vrijen voor de gemiddelde Nederlander (45,5 procent) – in tegenstelling tot de millennials – nog wel onbetwist op nummer één staat in hun top 5 van meest favoriete bezigheden in de slaapkamer. Op de tweede plaats staat het lezen van een goed boek (44,4 procent), gevolgd door het kijken van een film of serie op televisie (43,1 procent), het checken van social media of e-mail (29,6 procent) en surfen op internet (29,9 procent). Beter Bed realiseert zich dat de slaapkamer vandaag de dag op meerdere manieren wordt gebruikt en in iedere slaapkamer ‘meer dan zomaar een bed staat’. Toch is gelukkig ook uit het onderzoek gebleken dat een optimale nachtrust nog steeds voor 69% van de ondervraagden als allerbelangrijkste wordt gezien. Het bed blijft het belangrijkste vertrekpunt, maar wel in een slaapkamer die past bij ieder zijn of haar persoonlijke lifestyle, optimale rust- en slaapbeleving, wensen en budget. Met de inzichten uit het onderzoek kan Beter Bed het beste advies geven om de nachtrust te optimaliseren voor de verschillende gebruiksmanieren van de slaapkamer.
Smartphone: vloek of zegen in de slaapkamer?
Het checken van de smartphone is vooral erg populair onder ouders waar het jongste kind jonger dan 12 jaar is. Dat is opvallend, omdat veel ouders het telefoongebruik van kinderen voor het slapen gaan juist beperken, terwijl zij zichzelf dit kennelijk wél toestaan. Het is ook niet ondenkbaar dat dit nadelige gevolgen heeft voor hun nachtrust, want zo blijkt dat deze groep – vaak mensen met een fulltime job – minder dan zeven uur per nacht slaapt. Voor 6 op de 10 huishoudens met kinderen ouder dan 12 jaar geldt juist dat de slaapkamer de afgelopen vijf jaar, verboden terrein is geworden voor telefoons, laptops en tablets. In de afgelopen vijf jaar hebben steeds meer Nederlanders besloten deze apparatuur buiten de slaapkamer van hun puberende kinderen te houden.
De slaapkamer als thuisbioscoop
Tegelijkertijd wordt de slaapkamer door veel Nederlanders beschouwd als ’thuisbioscoop’: dé ultieme plek voor Netflix-marathons en om hun favoriete film of series te bekijken. Het is weliswaar niet verrassend dat dat de slaapkamer voor veel millennials (52,2 procent) de ultieme plek is om te bingewatchen. Wat wél opmerkelijk is, is dat zij hierbij worden afgetroefd door 65-plussers. Deze groep senioren (57,1 procent) heeft deze activiteit massaal omarmd.
Landelijke campagne
In de Nieuwe Slaapkamer van Nederland kun je dus niet alleen heerlijk slapen, maar is het ook fijn om wakker te zijn. Deze boodschap draagt Beter Bed uit in haar nieuwe campagne. “Beter Bed stelt in haar campagne de slaapkamer opnieuw voor aan Nederland. In deze Nieuwe Slaapkamer van Nederland staat niet zomaar een bed. Het is een plek om te chillen, intiem te zijn, te Netflixen of lange game- of chat-sessies te houden”, vertelt Perijn Hoefsloot, directeur Customer Experience en Marketing van Beter Bed. “Onze medewerkers kunnen een beroep doen op de ruim 35 jaar ervaring die we als slaapspecialist hebben opgebouwd. Zij volgen trends op de voet en zijn op de hoogte van de veranderende wensen van consumenten. Zo helpen zij klanten via alle kanalen niet alleen om het bed te vinden dat het beste bij hun lifestyle en budget past, maar ook deskundig advies voor optimale rust- en slaapbeleving ook te geven. Dit wordt gecombineerd met tips en inspiratie over allerlei accessoires en meer slaapcomfort.”
Vrijdag 13 maart is het de Internationale dag van de Slaap. De dag waarop slapen en zaken die met slapen te maken hebben zoals gezondheid centraal staan én het startsein gegeven wordt voor de nieuwe campagne. Beter Bed gelooft dat vandaag de dag iedereen beter kan slapen. Naast bewegen en voeding draagt slapen bij aan een gezonder, gelukkiger en productiever leven. Als marktleider neemt Beter Bed dan ook zijn verantwoordelijkheid voor een betere nachtrust voor iedereen. Deze boodschap wordt benadrukt in de nieuwe campagne.
Over Beter Bed
Beter Bed is al ruim 35 jaar een expert in slapen. We combineren een uitgebreid, innovatief en slim gepositioneerd assortiment merken en kwaliteitsproducten met scherpe prijzen en verregaande service. Onze medewerkers zijn het succes van onze formule. Zij weten als geen ander wat goede rust en de beste slaapbeleving voor mensen betekent. En ze zijn pas echt tevreden als jij dat ook bent. De collectie is verkrijgbaar in ruim 100 winkels in Nederland en België en via www.beterbed.nl.