Social Media marketing is de verzamelnaam voor alles wat je als website of als bedrijf doet op het gebied van Social Media. Er zijn tegenwoordig een heleboel kanalen waarbij je actief kan zijn. Denk dan aan bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Pinterest, Snapchat of Youtube. Allemaal zijn het kanalen met hun eigen doelgroep. Als het dan gaat om Social Media Marketing hebben deze kanalen vaak een eigen aanpak. Het is daarom een goed idee om per kaneel te bepalen of je dit gaat inzetten. Zo ja, bepaal dan van te voren hoe je dit kanaal gaat gebruiken. Zoals zo vaak kan je beter 1 of 2 kanalen intensief en goed gebruiken dan een heleboel Social Media kanalen half te gebruiken. Met Social Media marketing zit je heel dicht bij je doelgroep, je zult zien dat je ook makkelijk feedback gaat krijgen, juist omdat je zo dicht bij je doelgroep zit. Het maakt qua branche echt niet uit waar je als bedrijf mee bezig bent. Iedere website kan actief zijn op Social Media en zal dus een plan moeten maken voor hun social media marketing.
Er zijn veel bedrijven die dit kunnen overnemen om je te ontzorgen op het gebied van social media marketing. Uiteraard kan dat als je hier geen expertise is hebt, want zoals eerder beschreven, je moet het goed doen of niet doen. Maar eigenlijk is niks doen voor veel bedrijven geen optie meer. Als je besluit om het te gaan uitbesteden maak dan gezamenlijk hele goede afspraken over de inhoud van de content. Wil je bijvoorbeeld zelf reageren op vragen of klachten? Dat zijn onderwerpen waarmee je te maken gaat krijgen als je Social Media Marketing gaat inzetten.
Het kan ook echt een heel krachtig medium zijn om je bedrijf snel te laten groeien. Er zijn vele voorbeelden van bedrijven die Social Media Marketing exclusief inzetten als online marketing kanaal om te groeien en om met hun klanten in contact te komen. Ook hiervoor geldt dat ze vaak kiezen voor één hoofdkanaal en daar hun hele marketing op af stemmen om zo de juiste doelgroep direct te benaderen. Dat wil niet zeggen dat het zo voor iedere website moet gebeuren, echter geeft dat wel aan dat je een heel strak plan moet hebben voor je Social Media Marketing.
Je hebt ook vele varianten voor betaalde advertenties via Social Media. Zo kom je sneller in contact met je potentiële klanten en zal je sneller resultaten gaan behalen. Dit kost vanzelfsprekend geld en budget. Maar als je dit goed inzet zal je daar ook zeker resultaten van gaan zien voor je website of bedrijf. Vaak is het een onderdeel van de Social Media marketingmix. Content maken en zelf creëren blijft heel waardevol voor je merk en daar zullen je klanten je voor belonen op termijn. Bekijk dus goed wat voor jou website een goed kanaal kan zijn en stem daar je Social Media Marketing strategie op af. Zonder plan gaat het echt niet werken, met plan kan het heel succesvol zijn.