- Creëer overal in huis de juiste sfeer met design, muziek en geluid
- IKEA en Sonos bundelen expertises in interieur en home sound technologie
- Samenwerking is onderdeel van IKEA Home Smart
IKEA en Sonos slaan de handen ineen om interieur en home sound technologie toegankelijker te maken. Samen onderzoeken ze hoe geluid kan bijdragen aan het leven thuis. Op basis hiervan ontwikkelen ze slimme producten die een geweldige geluidsbeleving op een bijzondere wijze integreren met woninginrichting. IKEA en Sonos streven er naar het voor meer mensen mogelijk te maken om waar dan ook in huis de juiste sfeer te creëren met geluid en design.
Geluid zet letterlijk de toon. Muziek kan herinneringen opwekken, je raken of je simpelweg ergens thuis doen voelen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die samen naar muziek luisteren zich geïnspireerder (25%) en geliefder (14%) voelen1. Bovendien speelt 65% van alle millennials muziek om zich thuis te voelen2, wat het belang van muziek in huis illustreert. IKEA bekijkt daarom met Sonos hoe zij hun kennis op het gebied van woninginrichting, design, geluid en slimme technologie kunnen combineren. Samen streven ze er naar het interieur ‘aan te kleden’ met geluid.
“Bij IKEA zoeken we continu naar oplossingen voor een beter dagelijks leven thuis”, vertelt Björn Block, Business Leader IKEA Home Smart bij IKEA Zweden. “Dit doen we onder andere door technologie te integreren in ons design, dat gebruiksvriendelijk en betaalbaar is. Samen met Sonos willen we slimme geluidstechnologie toegankelijker maken voor zoveel mogelijk mensen.” Patrick Spence, CEO van Sonos, licht toe: “Bij Sonos begrijpen we dat de kracht van muziek een huis ingrijpend kan veranderen. Wij vinden dat geluid moet worden gezien als onderdeel van het interieurontwerp. Daarom gaan we samen met IKEA werken aan producten en belevingen die je huis er nog beter uit laten zien en nog beter laten klinken.”
“Bij IKEA zoeken we continu naar oplossingen voor een beter dagelijks leven thuis”
De eerste producten op basis van deze samenwerking zullen in de loop van 2019 gereed zijn.
Home Smart
De samenwerking tussen IKEA en Sonos is een onderdeel van IKEA Home Smart. Deze oplossingen voor het ‘slimme huis’ begonnen met de lancering van draadloze oplaadstations voor mobiele telefoons in 2015, gevolgd door slimme verlichting die in 2016 werd gelanceerd. De verkenning van slimme geluidsoplossingen is de derde stap voor IKEA Home Smart.
1Sonos Music Makes It Home Study 2015
2IKEA Life at Home Report 2016
Over IKEA Group
Onze visie is om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. We bieden goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan, die met zorg voor mens en milieu geproduceerd worden. IKEA Group heeft 357 woonwarenhuizen in 29 landen. Daarnaast zijn er meer dan 40 woonwarenhuizen die door andere retailers binnen het IKEA franchisesysteem worden geëxploiteerd. In FY17 telden de winkels behorende tot IKEA Group 817 miljoen bezoekers; ruim 2,1 miljard mensen brachten een bezoek aan IKEA.com. IKEA Group heeft 149.000 medewerkers. Voor meer informatie kijk op IKEA.nl.
Over Sonos
Sonos® ontwikkelt sinds 2002 het toonaangevende Home Sound System voor het hele huis. In 2002 begon het bedrijf met een paar intelligente technici en briljante ontwerpers die hun liefde voor muziek deelden. Inmiddels is Sonos uitgegroeid tot een wereldwijd muziekmerk dat zich richt op de totale verandering van de luisterbeleving thuis. Dankzij het draadloze home sound system kunnen mensen in elke kamer van hun huis heel eenvoudig naar hun favoriete muziek luisteren met de beste geluidskwaliteit. Sonos is wereldwijd aanwezig, in meer dan 60 landen, met tientallen aanbieders van muziekstreaming, via duizenden retailers en in miljoenen huishoudens. Met een voortdurende investering in software en diensten blijft Sonos de muziekbeleving van klanten in huis verbeteren, zelfs jaren na aankoop. Sonos verandert de manier waarop mensen naar muziek luisteren, huis voor huis.
Sonos, Inc. is een niet-beursgenoteerde onderneming met het hoofdkantoor in Santa Barbara, Californië en vestigingen in Boston en Seattle, maar ook in Nederland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Duitsland en China.