- Aftrap nieuw IKEA jaar: lancering jaarthema en IKEA catalogus 2018
- ‘Geef je leven de ruimte’ komt voort uit inzichten en onderzoek
- Slimme oplossingen, nieuwe collecties en producten die een duurzamer leven thuis mogelijk maken zonder in te leveren op stijl
Van thuisbioscoop naar werkplek, recreatieruimte en weer terug: de woonkamer kent vele gezichten. 83% van de Nederlanders ziet de woonkamer dan ook als de centrale ruimte in huis. Toch brengt deze kamer ook de nodige frustraties met zich mee. Zo vindt 43% zijn woonkamer te vol en klaagt 37% dat er te weinig ruimte is voor hobby’s of om te werken. Dit en meer blijkt uit onderzoek van IKEA onder 1.500 Nederlanders naar aanleiding van het nieuwe jaarthema: ‘Geef je leven de ruimte’. Het woonwarenhuis zet dit jaar de woonkamer in de schijnwerpers en biedt inspiratie en oplossingen om méér uit deze ruimte te halen. Vandaag werd het thema en nog veel meer nieuws voor het komende IKEA jaar* gepresenteerd in het IKEA Lab: het eerste volledig energieneutrale event van IKEA ter wereld.
Inspelen op verandering
IKEA doet voortdurend onderzoek naar leefgewoontes en woonwensen door middel van huisbezoeken en consumentenonderzoek. Deze diepe kennis van het leven thuis vormt de basis van productontwikkeling. Daarom vond de aftrap van het nieuwe IKEA jaar vandaag plaats in een oud laboratorium, de plek waar onderzoek wordt gedaan en het onvoorspelbare tot stand komt. PR specialist bij IKEA Nederland, Iris Midavaine, vertelt dat IKEA in 2018 inspeelt op de onvoorspelbaarheid van het leven: “Je kunt niet alles weten, maar dankzij onze uitgebreide kennis van het leven thuis kunnen we wel oplossingen verzinnen die inspelen op verschillende situaties. De manier waarop we ruimtes gebruiken is namelijk erg veranderd. De woonkamer is een multifunctionele plek geworden die dienstdoet als kantoor, recreatieruimte, thuisbioscoop en nog veel meer. En ook het aantal gezinsleden, denk aan samengestelde gezinnen, kan per week veranderen. De inrichting van veel Nederlandse woonkamers is echter nog niet aangepast aan deze nieuwe manier van leven.” IKEA komt daarom met multifunctionele oplossingen, die zich aanpassen aan elke situatie. Van de modulaire VIMLE bank tot het flexibele EKET wandmeubel.
Eerste energieneutrale evenement
IKEA presenteerde vandaag niet alleen het nieuwe jaarthema, het woonwarenhuis heeft nog een primeur: het IKEA Lab is het eerste energieneutrale event van IKEA ter wereld. In samenwerking met festivalorganisatie DGTL werd de locatie voorzien van zonne-energie. Het bewijs dat het woonwarenhuis een pionier is op het gebied van duurzaamheid. Volgens Alberic Pater, duurzaamheidsmanager bij IKEA Nederland, maakt IKEA een duurzamer leven thuis toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen, zonder in te leveren op mooi design: “Neem KUNGSBACKA, stijlvolle keukendeuren van hergebruikt hout, bekleed met een kunststoffolie van gerecyclede PET-flessen. Het aantal verkochte KUNGSBACKA keukendeuren per jaar in Nederland staat gelijk aan 1 miljoen gerecyclede PET-flessen. En eetkamerstoel ODGER is niet alleen gemaakt van gerecycled kunststof, maar ook een lust voor het oog. Met deze producten maken we het makkelijker en leuker, maar bovendien ook betaalbaar om thuis een duurzamer leven te leiden.”
Nieuwe catalogus en heel veel designcollecties
In het IKEA Lab werd ook de nieuwe IKEA Catalogus 2018 gepresenteerd die tussen 15 en 26 augustus op de mat valt. Ook in de nieuwe catalogus staat de woonkamer centraal. Daarnaast is er aandacht voor nieuwe designcollecties in samenwerking met gevestigde ontwerpers. Zoals YPPERLIG met het Deense HAY en DELAKTIG met de Britse designer Tom Dixon. Gedurende het jaar heeft het woonwarenhuis nog veel meer designnieuws in petto: van SPÄNST met de Amerikaanse modeontwerper Chris Stamp tot OMEDELBAR met de Zweedse styliste Bea Åkerlund en natuurlijk INDUSTRIELL met de Nederlandse topdesigner Piet Hein Eek.
*IKEA heeft een gebroken boekjaar en start in september een nieuw jaar.
Over IKEA Group
Onze visie is om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. We bieden goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan, die met zorg voor mens en milieu geproduceerd worden. De IKEA Group heeft 340 woonwarenhuizen in 28 landen. Daarnaast zijn er meer dan 40 woonwarenhuizen die door franchisenemers uitgevoerd worden buiten de IKEA Group. De IKEA Group had in FY16 783 miljoen bezoekers in de winkels en 2,1 miljard mensen bezochten IKEA.com. Voor meer informatie kijk op IKEA.nl.