In november lanceert IKEA in samenwerking met Virgil Abloh, artistiek directeur van Louis Vuitton Men en oprichter van Off-White, de limited MARKERAD collectie. Deze gedurfde en hedendaagse collectie helpt jongvolwassenen om een statement te maken met het interieur van hun eerste woning. De MARKERAD collectie combineert klassiek en minimalistisch design met artistieke kenmerken van Abloh’s werk, zoals de iconische aanhalingstekens op het “wet grass” vloerkleed. De collectie bestaat uit vijftien producten en is vanaf 1 november verkrijgbaar in alle IKEA winkels.
Emotionele waarde toevoegen
Abloh staat bekend om het samenbrengen van gerenommeerde merken en hiphop- en streetstyle. “Ik hoop dat de producten humor en ironie in huis brengen en tegelijkertijd blijvende emotionele waarde toevoegen aan het interieur van jongvolwassenen. Dit was het uitgangspunt tijdens het ontwerpen van de MARKERAD collectie, maar ook de grote uitdaging. Kunst is niet alleen iets wat je aan de muur hangt, maar kan net zo goed een bijzondere stoel, tafel of vloerkleed zijn”, vertelt Virgil Abloh.
Een gedurfde en hedendaagse collectie
Virgil Abloh is al tien jaar een van ’s werelds meest gewilde designers. Sinds 2017 werken IKEA en Abloh samen en onderzoeken ze hoe jongvolwassenen hun huis praktisch kunnen inrichten en tegelijkertijd een statement kunnen maken. “De samenwerking ontstond uit nieuwsgierigheid voor elkaars werkveld en de gedeelde wens om nieuwe stijlen te ontdekken. Het resultaat is een gedurfde en hedendaagse collectie”, zegt Henrik Most, Creative Leader van IKEA of Sweden. Tijdens de samenwerking keken IKEA en Abloh verder dan bestaande esthetische grenzen en combineerden ze hedendaagse kunst, street art en IKEA design.
Statement in eerste woning
IKEA en Abloh interviewden jongvolwassenen voor de MARKERAD collectie, om te ontdekken waar zij in hun eerste woning behoefte aan hebben. De nieuwe collectie bestaat uit essentiële items, waaronder een tafel, stoel en klok. Ook is er een bijzondere spiegel met een hoek in het oppervlak, waardoor het spiegelbeeld verdraait. Het verlichte schilderij van Mona Lisa is Abloh’s eerbetoon aan Leonardo da Vinci, die de grenzen tussen kunst en functionaliteit in elkaar liet overlopen. Opvallend is ook de vitrinekast met rood handvat en houten geraamte – zo krijgen favoriete items een podium in je interieur.
Virgil Abloh ontwierp eerder verschillende vloerkleden voor IKEA. Het vloerkleed met daarop de tekst “KEEP OFF” was onderdeel van de ART EVENT 2019 collectie van IKEA.
Over Ingka Group
Ingka Group (Ingka Holding B.V. en de door haar gecontroleerde entiteiten) is één van de 11 afzonderlijke bedrijven die IKEA winkelkanalen bezitten en uitbaten op basis van een franchiseovereenkomst met Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group kent drie divisies: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Ingka Group is met 374 IKEA winkels in 30 markten en 161.200 medewerkers ’s werelds grootste woninginrichtingretailer. In FY19 verwelkomden deze winkels 839 miljoen bezoekers; IKEA.com telde 2,6 miljard bezoekers. Ingka Group eert de IKEA visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen door goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan te bieden, die met zorg voor mens en milieu worden geproduceerd.Voor meer informatie: kijk op IKEA.nl.