Eerste IKEA collectie met lokale productie en verkoop
IKEA lanceert TILLVERKA: een circulaire collectie viltproducten, gemaakt van restanten van Nederlanders IKEA textiel. TILLVERKA is de eerste IKEA collectie wereldwijd gemaakt van lokaal textielafval die lokaal is geproduceerd door een sociale onderneming: het Nederlandse i-did, gevestigd in Utrecht en Den Haag. Het resultaat van deze samenwerking is een collectie opvouwbare dozen, kussens, draagtassen en de bekende FRAKTA tas gemaakt van zacht en kleurrijk vilt.De collectie is vanaf maart 2020 verkrijgbaar bij de Nederlandse IKEA winkels. Het eerste prototype van de collectie is momenteel te bewonderen in de stand van IKEA op Dutch Design Week.
Een tweede leven
De TILLVERKA collectie van IKEA en i-did geeft oud textiel een tweede leven én creëert nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het verwerken van oud textiel tot vilt is een bekend proces binnen de recycle-industrie; i-did maakt echter design-vilt. De Utrechtse onderneming steunt mensen in Nederland die al langere tijd geen baan hebben. “We bieden werkzoekenden een veilige en warme plek om voor het eerst weer aan het werk te gaan”, aldus Mireille Geijsen, oprichter van i-did. De samenwerking tussen IKEA en i-did startte in 2016 en resulteerde eerder al in tijdelijke collecties. “We geven in eerste instantie onze eigen textielrestanten een tweede leven. In de nabije toekomst gaan we ook kijken of we textiel van onze klanten kunnen terugnemen om het te recyclen naar viltproducten”, licht Alberic Pater toe, Country Business Development Manager IKEA Nederland.
Sociaal ondernemerschap
IKEA Social Entrepreneurship B.V. steunt sinds de oprichting in 2012 verschillende sociale ondernemingen – waaronder i-did – door middel van fondsen, subsidies en het delen van bedrijfskennis- en vaardigheden. Vandaag de dag ontvangen meer dan 20.000 ambachtslieden en boeren een vast inkomen dankzij de samenwerking tussen IKEA en sociale ondernemingen over de hele wereld.
Dutch Design week 2019
Tijdens de Dutch Design Week neemt IKEA bezoekers mee in haar ambities om de transitie naar een circulaire economie te versnellen: het Zweedse woonwarenhuis wil in 2030 volledig circulair zijn. Dat betekent onder andere dat alle producten dan circulair ontworpen moeten zijn en alleen uit hernieuwbare of gerecyclede materialen mogen bestaan. Bovendien is IKEA druk bezig om voor de consument nieuwe manieren te ontwikkelen om producten te kopen, te onderhouden en een nieuw leven te geven. Hierin wil IKEA de leiding nemen en de krachten bundelen met andere partijen. “Ik ben trots op de TILLVERKA collectie en onze samenwerking met i-did. Deze samenwerking helpt ons om invulling te geven aan de transitie naar een circulair business model, waar we als IKEA naar streven”, aldus Alberic Pater.