Laten aanstaan van computer, verwarming en verlichting grootste zorgenkind
Een op de vijf mensen maakt zich dagelijks zorgen over apparatuur die thuis misschien nog aanstaat
Bedienen van elektronica op afstand met een app vermindert het onnodig aan laten staan
Amsterdam – 30 oktober 2014 – De gedachte dat er thuis nog elektrische apparaten en gadgets aanstaan, leidt in Nederland tot zorgen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Honeywell (NYSE: HON). Maar liefst 42 procent van de Nederlandse huiseigenaren maakt zich ten minste eenmaal per week zorgen of er nog elektronica aanstaan terwijl er niemand thuis is. Voor negentien procent geldt dat men zich daarover dagelijks zorgen maakt. Opvallend is dat bijna een derde van de Nederlanders die denken dat er nog iets aanstaat (32 procent), aan de partner de schuld geeft voor het laten aanstaan van apparatuur in huis. Mannen steken daarbij vaker de hand in eigen boezem dan vrouwen. Een kwart geeft de kinderen de schuld. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope onder 660 Nederlandse huiseigenaren.
Wanneer mensen als ze weggaan, vergeten hun elektronica uit te zetten, kost dat onnodig veel energie. Dit is slecht voor de portemonnee en voor het milieu, het kan gevaarlijk zijn en het veroorzaakt stress. Bovenaan de zorgenlijst staat de computer (vijftig procent), op de voet gevolgd door de verwarming (48 procent) en verlichting (44 procent).
De top 10
- Computer (50%)
- Verwarming (48 %)
- Verlichting (44 %)
- Elektronica die aan de lader ligt (40 %)
- Tv (17 %)
- Radio (14 %)
- Radiator (12 %)
- Spelcomputer (6 %)
- Strijkbout (3 %)
- Fornuis (2 %)
Om de zorgen over het laten aanstaan van apparatuur te verminderen, zou meer elektronica op afstand met een smartphone of tablet-app te controleren moeten zijn. Dan is er altijd en overal controle over de apparatuur in huis. Met een slimme thermostaat is het bijvoorbeeld mogelijk om de verwarming op afstand hoger of lager te zetten.
Jeremy Peterson, General Manager bij de EMEA Home Comfort & Energy Systems-divisie van Honeywell: “Wij kennen allemaal wel het gevoel dat we denken dat er thuis nog een apparaat aanstaat. Vooral het laten aanstaan van de verwarming kan tot hoge kosten leiden. We weten dat de verwarming goed is voor 55 procent van de energierekening. Hoewel we consumenten niet kunnen helpen met hun strijkbout, bieden we wel oplossingen voor hun centrale verwarming. Onze connected producten, evohome slimme zoneregeling en Round Connected zijn op afstand via een app te bedienen. Met evohome kun je de temperatuur zelfs per ruimte controleren. We hoeven dus niet langer onze partner of kinderen de schuld te geven voor het laten aanstaan van de verwarming, want je houdt zelf de controle. Maar vergeet dan natuurlijk niet je smartphone mee te nemen als je van huis gaat….”
Meer informatie over Honeywells connected producten, Round Connected en evohome, en de verkoopkanalen is te vinden op www.getconnected.honeywell.com.
Het onderzoek
Honeywell schakelde onderzoeksbureau Multiscope in voor het uitvoeren van het onderzoek. In totaal namen 660 mensen deel aan het online onderzoek over het gebruik van thermostaten. Vijftig procent van de respondenten was man en vijftig procent vrouw. Alle respondenten waren volwassen huiseigenaren. Het kwantitatieve onderzoek werd uitgevoerd in week 16 en 17 van 2014.