Gisteren was ik op een bijeenkomst van het merk Laufen. Een badkamermerk met al meer dan 120 jaar ervaring.
Ik dacht bij de bijeenkomst de nieuwe collecties bekend werden gemaakt maar het was dit keer anders dan anders. De leverancier had een groep mensen uitgenodigd. Bloggers, redacties van lifestyle en technische bladen maar ook een interieurstylist. En in deze groep besprak hij natuurlijk het ontstaan van zijn merk maar ook de trend van deze tijd. De golfbeweging in de markt.
De hamvraag was eigenlijk hoe komt het dat de badkamerbranche zo technisch en stijf overkomt? Waarom lukt het deze branche niet om zich meer te richten op stijl, sfeer en visualisatie?
Badkamer aankopen
Heb jij ooit een badkamer uitgezocht? Ooit een badkamershowroom bezocht? De meeste badkamer showrooms zijn stijf. Saaie opstellingen. Niet echt een winkel waar je meteen sfeer proeft. Er zijn maar weinig bedrijven waarbij je meteen voor je ziet hoe zo’n badkamer in je eigen huis zou staan.
Bij een groot deel van deze bedrijven staan de badkamers in simpele opstellingen. Soms is er iets van aankleding maar ook dit geeft je nog niet het gevoel van hier zie ik mezelf elke morgen staan. En dat terwijl de badkamer steeds belangrijker wordt.
Vroeger was de badkamer een noodzakelijke ruimte. Je ging er heen om je te wassen en je tanden te poetsen en dat was het. Langer dan 5 tot 10 minuten bracht je er niet door. Een van de 1e luxe artikelen die we toevoegde in onze badkamer was het bad. Dat was niet langer alleen voorbehouden aan hotels of vakantiehuisjes, meer en meer introduceerden we dat in onze eigen badkamer. En daarna is het snel gegaan. Tegenwoordig worden er hele spa’s ingericht. Van luxe douche of bubbelbad tot complete sauna’s. We werken hard en zoeken ontspanning in ons eigen huis. We hebben niet altijd meer tijd om de deur uit te gaan dus we willen luxe in onze eigen badkamer.
En eigenlijk willen vooral de vrouwen deze luxe. Natuurlijk vindt een man het ook heerlijk om even te badderen of te genieten van een massage douche maar hij bepaalt niet wat er in de badkamer komt. Wij vrouwen hebben daar de grootste stem in. Wij zien onszelf daar al helemaal in een prachtig bad liggen. Kaarsjes aan, boekje en een glaasje wijn erbij. Dit is een beeld wat we goed kunnen visualiseren. We zouden het zelf echt kunnen voelen als er in een showroom een goed voorbeeld zou staan maar dat ontbreekt. Waarom?
Mannenwereld
Allereerst is de badkamer een mannenwereld. Het ziet er “simpel” uit zo’n badkamer maar eigenlijk is het helemaal niet simpel. Er zit heel veel techniek in een badkamer. Het maken van het sanitair vraagt al veel technische kennis maar vooral het installeren vraagt goede technische kennis. Maar niet alleen de techniek maakt het een mannenwereld. Ook in de hele branche zijn er weinig vrouwen die badkamers verkopen. Als een vrouw verkoper is in de interieurbranche verkoopt ze toch liever meubels voor de woonkamer of slaapkamer dan een badkamer. En doordat het een mannenwereld is zie je dus het gebrek aan de vrouwelijk touche.
Gelukkig ziet Laufen dit heel goed in en willen ze hier ook verandering in aanbrengen. Want als de vrouw bepaalt en de man betaalt (natuurlijk niet helemaal meer van deze tijd maar de vrouw bepaalt nog wel steeds voor een groot deel hoe de inrichting er uit ziet) waarom is deze branche daar dan niet opgericht.
Vrouwen in bad
Tijdens onze meeting vanmorgen hebben we met zijn allen gebrainstormd hoe dit nu te bewerkstelligen is. Binnenkort staat Laufen weer op de VT wonen en daarvoor moet natuurlijk een stand worden ingericht. Hoe doe je dit nu zo dat wel jouw artikelen opvallen maar dat het toch ook nog een sfeervolle stand is. Wat willen wij als consument nu zien op zo’n beurs? Wat verwachten wij van een badkamerleverancier die iets tentoonstelt?
Zelf heb ik daar natuurlijk met de grote groep vanmorgen lang over gesproken maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie er over denken. Wat trekt jouw als vrouw aan als je een badkamer gaat kopen? Wat mis je? Waar loop je tegen aan (bijvoorbeeld dat je man wordt aangesproken en jij niet)?
Als jij als vrouw nu een badkamershowroom of stand voor een beurs mocht inrichten wat zou er dan niet ontbreken? Waar zou jij opletten? Kleur, sfeer, accessoires?
Ben erg benieuwd naar jullie reacties.