Mijn bezoek aan de Ikea Pop-Up
Ikea heeft een nieuwe art collectie. En dit keer start de verkoop hiervan niet in een van de IKEA winkels maar in een gezellige Pop-Up store middenin Amsterdam. Vandaag was ik uitgenodigd om deze samen met andere pers te komen bekijken.
Bij binnenkomst valt meteen het kunstwerk van Carolina Falkholt al op. Levensgroot op de muur en niet alleen daarom valt het op, ook de kleuren en het lijnenspel zijn fascinerend. Zeker als je bedenkt dat zij de zwarte lijnen met een stift op het doek zet en ze daarna met een spuitbus inkleurt. Ook de andere doeken zijn indrukwekkend. Alle 12 doeken hebben in de Pop-Up store genoeg ruimte om je te doen betoveren. Ieder doek krijgt hierdoor zijn unieke uitstraling.
Met deze nieuwe collectie wil Ikea kunst betaalbaar maken.En niet alleen betaalbaar men wil ook voor iedereen iets naar zijn smaak maken. Daarbij door de lage prijs biedt deze collectie je ook de mogelijkheid om steeds te wisselen. Je kan wisselen per seizoen maar ook als je wisselt van interieurstijl.
De collectie is gebaseerd op street art. Kunst die je ook buiten op straat tegen kan komen. Terug in de trein reed ik langs een aantal gebouwen waarop ook prachtige kunstwerken gemaakt waren en door de collectie en persoonlijke uitleg keek ik nu anders tegen deze kunstwerken aan. Ze vielen mij ook meer op. Als je goed rondkijkt is er overal gratis kunst.
Ikea heeft 12 kunsteraars gevraagd om een poster voor hen te ontwerpen. En als je bedenkt dat deze mensen zich normaal op een gebouw of muur van wel 5 meter hoog richten snap je dat zij even anders moesten denken toen Ikea hen had gevraagd om een kunstwerk te verzinnen welke op het formaat van 70 x 100 cm zou passen. Zeker als je zoals bijvoorbeeld Carolina Falkholt erg met details werkt.
Elke kunstenaar heeft in zijn eigen stijl een prachtige poster gecreëerd. Van abstracte kunst tot graffiti. Van kleur tot zwart wit.
Vanaf morgen mag je als consument de Pop-up store bezoeken aan de Utrechtsestraat 105 in Amsterdam. Je kan daar als je een keuze hebt gemaakt uit de kunstwerken ook gelijk de poster kopen. De posters zijn € 9,99 per stuk. Meer informatie vindt je in het persbericht: Ikea Pop Up store
Ik kreeg overigens een poster mee naar huis en twijfelde tussen deze twee. Vooral de betekenis van de jongen op de rug van de vis vond ik erg mooi omdat het gaat over iemand die in zijn dromen gelooft en niet opgeeft in zijn zoektocht naar geluk. Dat is voor mij op dit moment erg van toepassing. Toch heb ik de adelaar gekozen omdat ik het lijnenspel en de kleuren van deze poster zo mooi vind.