- IKEA presenteert Trend Report Herfst 2014
- Hoe beïnvloeden maatschappelijke trends het leven thuis?
- De comeback van kleur en thuis je eigen groenten en kruiden kweken
De comeback van kleur en thuis je eigen groenten en kruiden kweken. IKEA brengt woontrends in kaart in het Trend Report Herfst 2014. In het rapport zoomt IKEA in op maatschappelijke trends, de gevolgen voor het leven thuis en hoe deze veranderingen terugkomen in het assortiment van de winkels. Hoe beïnvloeden bijvoorbeeld de toenemende urbanisatie en de digitalisering van de samenleving ons leven thuis?
“Het leven thuis is onze passie. Met al onze producten willen we het leven thuis beter maken. Maar het leven, op macro- en micro niveau, is constant in beweging. Hier spelen wij continue op in met nieuwe producten en collecties. Het assortiment van IKEA is een weerspiegeling van hoe het leven op dit moment geleefd wordt”, aldus Richard la Graauw, Communication & Interior Design Manager IKEA Nederland.
Groener leven
De verstedelijking is van grote invloed op het leven thuis. Steeds meer mensen verhuizen naar de stad. De verwachting is dat in minder dan 20 jaar 70 procent van de wereldbevolking in steden woont. Als gevolg is de behoefte aan natuur en een groener leven groter dan ooit. We willen weten wat we eten en waar het eten vandaan komt. Maar hoe en waar begin je? IKEA speelt hierop in met een assortiment om thuis groenten en kruiden te kweken. Alle producten maken optimaal gebruik van kleine ruimtes. Een hoekje op het balkon of een plank in de keuken is al genoeg.
Downsizen
Leven in de stad betekent ook downsizen. “Mensen hebben minder ruimte tot hun beschikking. Er is echter een nieuwe definitie van groot en klein. Het gaat niet om hoe klein de ruimte is, maar om hoe we extra ruimte kunnen creëren. Mensen hebben behoefte aan slimme oplossingen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Hierbij willen ze echter niet inleveren op persoonlijke stijl en expressie. Met onze producten willen we hier aan bijdragen. Zo is de IKEA PS Collectie 2014 speciaal ontwikkeld voor en door jonge stedelingen”, aldus Richard la Graauw, Communication & Interior Design Manager IKEA Nederland.
Creativiteit
Smartphones, social media en tablets, onze wereld wordt gedomineerd door technologie. Maar na een dag vol computerschermen, hebben mensen de behoefte om zich creatief te uiten en met hun handen te werken. IKEA stimuleert creativiteit met de Papershop collectie. Van kleurrijke notitieboekjes tot cadeaupapier, tape en cadeaulabels om cadeaus een persoonlijke touch te geven.
Comeback van kleur
Een ander antwoord op de technologische ontwikkelingen en de daarbij behorende strakke, sobere en gestroomlijnde uitstraling is de comeback van kleur! “Er is behoefte aan meer authenticiteit. Zoals ambachtelijke producten en rijke materialen. Maar bovenal zien we de terugkeer van sterke statement kleuren. Het wordt een kleurrijke herfst!”, aldus Richard la Graauw, Communication & Interior Design Manager IKEA Nederland.