Leolux viert 80 jaar geschiedenis
Boek en museum geven unieke kijk achter de schermen bij het Limburgse familiebedrijf
Leolux, Nederlands grootste designproducent, viert haar 80-jarig bestaan met de opening van een museum voor bezoekers in de meubelfabriek in Venlo. Ook is het 200 pagina’s tellende en rijk geïllustreerde boek ‘Talenten’ gepresenteerd waarin de geschiedenis van Leolux beschreven wordt. Het boek en het museum geven een uniek inzicht in het Limburgse familiebedrijf, dat uitgroeide tot een internationale speler door flexibel mee te bewegen met trends en economische schommelingen. Het vooruitstrevende Leolux, met 350 medewerkers, richt zich bij de viering van hun 80-jarig bestaan ook op de toekomst en zal de wereldwijde designwereld blijven verrassen met innovatief design, spraakmakende samenwerkingsverbanden en bovenal zeer comfortabele meubelen.
‘Wie de geschiedenis schrijft, graaft zijn eigen ondergang’, betoogde Leolux oprichter Ton Sanders eens. Toen hij in 1948 een kleine meubelfabriek overnam, kon niemand voorzien dat Leolux zich in de generatie erna zou ontwikkelen tot een toonaangevend merk dat wereldwijd zijn producten verkoopt. Internationale ontwerpers bezorgen Leolux een gevarieerde en veel bekroonde collectie die op bestelling in Venlo wordt geproduceerd. Nu het familiebedrijf Leolux op een derde generatie is overgegaan, vindt Leolux het tijd om de historie vast te leggen, met een boek en een permanente expositie met een selectie uit tachtig jaar Leolux design.
Talenten
Schrijver van het boek ‘Talenten’ is de recent overleden Harry de Groot. Hij was in de jaren zestig en zeventig hoofd design bij Leolux en later docent bij de Eindhovense Design Academy. Vijf jaar geleden schreef De Groot de eerste editie van het boek, dat nu door voormalig directeur Jeroen Sanders is aangevuld tot een tweede editie, waarin ook de overgang naar de nieuwe generatie beschreven wordt. Het boek vertelt niet het traditionele verhaal over de producten, maar belicht de Leolux mensen, die door de jaren heen al hun talenten inzetten om het familiebedrijf succesvol te maken. De bloemrijke beschrijving van hun keuzes en inspanningen, maken ‘Talenten’ tot een lezenswaardig boek.
Designexpositie
Sinds 22 mei is het mogelijk om bij Leolux nostalgisch terug te blikken. De fabrikant zocht via internet een groot aantal eigen ontwerpen terug, restaureerde ze en bracht ze samen in een permanente overzichtstentoonstelling. Het Leolux ‘museum’ is onderdeel van de rondleidingen door de Leolux fabriek vanuit het bezoekerscentrum Via Creandi in Venlo. De tentoonstelling geeft een kleurrijk beeld van de interieurtrends die het beeld van de Nederlandse huiskamers sinds 1934 bepaalden: de kleurrijke sixties, de behoudende jaren zeventig en de zakelijke jaren tachtig; maar ook recenter, de periode waarin de elektronica zijn intrede deed. De nieuwe ‘Gynko’ besluit het overzicht. De bank met zijn bewegende armen werd dit jaar al tweemaal bekroond, onder meer met de gerenommeerde Reddot Award voor design. Uit vroeger tijden staan er onder meer het eerste moderne Leolux meubel (model 105), klassiekers als Pallone en Colibri en Ironie, een voorbeeld van Plugged Furniture, de audio/videomeubelen die ontstonden in samenwerking met Philips.
Mooi en bijzonder
Kunstenaars spelen in de wereld van Leolux een opvallende rol. Leolux zet hun creatieve kijk op de wereld in om het merk een eigen gezicht te geven: ze illustreren de jaarboeken en website, ze verzorgen de aankleding van de Leolux gebouwen en stands, maar bovenal zorgen ze voor inspiratie. Een groot aantal originele werken heeft een plek gekregen in de fabriek. Het meest in het oog springende werk is echter al veel langer te zien. De gevel van het gebouw waarin het bezoekerscentrum is gevestigd geldt als het grootste kunstwerk in de verre omtrek.
Bulldogs voor het goede doel
Leolux heeft zich verbonden aan een uniek kunstevenement, ‘The Dog Parade’. Deze expositie bestaat uit dertig levensgrote honden die door bekende Nederlandse en Vlaamse kunstenaars werden beschilderd. Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Hannes d’Haese, Clemens Briels, Wouters Stips, Albert Niemeyer, Menno Baars en Jean-Paul Marsman. Na de officiële kick-off bij Leolux op 22 mei, trekt de stoet door Nederland en België. Ten slotte worden de reusachtige hondenbeelden geveild. De opbrengst gaat naar Energy4All, een stichting die geld inzamelt voor kinderen die lijden aan een energiestofwisselingsziekte. Leolux steunt deze stichting al sinds 2012. Zo schenkt de producent een deel van de opbrengst van het model Bolea aan Energy4All. De ‘lounger’ werd door de jonge ontwerper Riccardo Belli speciaal ontworpen voor kinderen met deze ziekte.
Via Creandi
Het bezoekerscentrum van Leolux kreeg bij de opening in 2007 de naam „Via Creandi”, de weg van de creatie. De bezoeker ziet er met eigen ogen hoe de meubelen tot stand komen. Dat biedt een verhelderende blik achter de schermen in de Nederlandse maakindustrie, want er komen veel meer handen en techniek te pas aan het maken van meubelen dan je misschien zou denken. Alle producten worden op bestelling gemaakt. Elk meubel is anders. Dat geldt zowel voor de Leolux meubelen als voor de meubelen van Pode, het jeugdige tweede merk van de Limburgse producent. In de productie zien we dus geen serieproductie, maar allemaal unieke stukken die in een slimme combinatie van hightech en ambacht worden vervaardigd. De route loopt over bruggen langs het hele proces, van de rompenmontage en de schuimafdeling, via het leermagazijn, de snijkamer en het atelier naar de stoffeerderij. Bij de rondleiding (alleen op werkdagen, want er moet natuurlijk wel wat te zien zijn) wordt ook rekening gehouden met minder valide bezoekers. Er kan vooraf geboekt worden op de website van Leolux.