6 tips voor het inrichten van een thuiskantoor

Steeds meer mensen werken vanuit huis. Dit betekent niet dat het niet belangrijk is hoe je werkplek eruit ziet. Thuis word je sneller afgeleid. Het is daarom van belang dat je werkplek goed is ingericht en dat je een plek creëert waar jij je fijn bij voelt en je werkzaamheden goed kunt uitvoeren. Werk jij vanuit huis? Lees dan gauw verder voor enkele tips voor de inrichting van jouw thuiskantoor.

Tip 1: hoeveel ruimte heb je nodig?

Het verschilt natuurlijk per beroep hoeveel spullen je gebruikt. De ene heeft wellicht voldoende aan slechts een laptop terwijl een ander heel veel spullen bij de hand moet hebben tijdens zijn of haar werkzaamheden. Bedenk van te voren goed hoeveel opbergruimte jij nodig hebt en hoe groot jouw bureau moet zijn om je werkzaamheden goed uit te voeren. Zo voorkom je een rommelige werkplek.

thuiskantoor

Tip 2: koop een geschikte bureaustoel

Een van de belangrijkste tips is het aanschaffen van een goede bureaustoel. Het lichaam is gemaakt om te bewegen en niet om acht uur per dag stil te zitten. Door gebruik te maken van een ergonomische bureaustoel voorkom je lichamelijke klachten. Een ergonomische bureaustoel is een bureaustoel die is aan te passen aan de gebruiker. Dat wil zeggen dat de stoel verschillende in- en verstelmogelijkheden heeft, zoals een verstelbare zithoogte, zitdiepte en armleuningen.

kantoor thuis

Tip 3: onmisbare kantoorartikelen

Naast een bureau, stoel en opbergmogelijkheden zijn er een aantal kantoorartikelen die onmisbaar zijn in een thuiskantoor. Op momenten dat de administratie moet worden bijgewerkt zullen kantoorartikelen zoals een ordner, perforator en nietmachine goed van pas komen. En wat dacht je van een notitieblok bij een afspraak met een klant? De belangrijkste kantoorartikelen om niet te vergeten op een rijtje:

  • Notitieblok
  • Schrijfwaar (pennen/potloden)
  • Nietmachine met nietjes
  • Ordner
  • Perforator
  • Printer
  • Printpapier

Tip 4: zorg voor frisse lucht en daglicht

Frisse lucht en daglicht zijn twee essentiële onderdelen om je werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Beide geven je energie en zorgen ervoor dat jij je kunt blijven concentreren op je werk. Werk jij in een klein hokje met nauwelijks frisse lucht en daglicht? Dan zal je sneller zijn afgeleid, je minder fit voelen en daardoor niet erg productief zijn.

Tip 5: beplanting in je thuiskantoor

Het klinkt misschien gek, maar ook planten zorgen ervoor dat je productiever bent en je werk beter kunt uitvoeren. Planten hebben namelijk een rustgevende werking en zorgen voor een verbeterde balans tussen luchtvochtigheid en zuurstofgehalte. Je zal minder stress hebben en betere prestaties leveren. Daarnaast dienen planten ook als kantoor accessoires en kunnen ze het kantoor op een positieve manier opvrolijken.

Tip 6: opgeruimd staat netjes

Een rommelige kantoorinrichting zorgt ervoor dat je sneller bent afgeleid en je minder goed kunt concentreren op je werk. Zorg er daarom voor dat je voldoende opbergkasten hebt of andere mogelijkheden om bijvoorbeeld papieren in op te bergen. Daarnaast zorgt een opgeruimd kantoor er ook voor dat je een goede indruk achterlaat bij (potentiële) klanten. Een opgeruimd kantoor staat alleen niet altijd gelijk met een hygiënisch, schoon kantoor. Haal daarom ook zo nu en dan een schoonmaak doekje en de stofzuiger door je kantoor.

Met vriendelijke groeten,
Jan Dijkstra


e. info@muurstickerstunter.nl | w. https://www.muurstickerstunter.nl

 

Volg ons ook op Facebook, Pinterest, Twitter en Google Plus

About Author

You May Also Like

1 comment

Ik heb een paar weken geleden mijn kantoorinrichting verplaatst naar de ruimte onder de trap. Scheelt enorm veel ruimte in de woonkamer, al is het wel een beetje krap. Zo’n plankje aan de muur zoals op de eerste foto is misschien wel een idee om wat meer van mijn troepjes te verplaatsen. Leuke blog in ieder geval!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *