Dit is een van de vragen die wij ons vaak stellen. We willen allemaal graag leven in een opgeruimde omgeving. Want een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. En dat is ook helemaal waar. Ik merk het zelf altijd al redelijk snel. Zodra de rommel in huis toeneemt voel ik de onrust opborrelen. Ik ben geen schoonmaakfreak, het kan hier echt weleens langere tijd ontploft zijn maar dan ineens ben ik er klaar mee. Dan moet alles weer worden opgeruimd. En zodra ik dan mijn huis weer op orde heb merk ik meteen dat ik mij ook geestelijk beter voel.
Uit onderzoek is ook gekomen dat de meeste ruzies in een gezin gaan over rommel ( zie https://www.rtlnieuws.nl/editienl/meeste-ruzies-in-huis-gaan-om-rommel). En eigenlijk best logisch want iedereen heeft een andere norm. De een wil altijd in een opgeruimd huis zitten. Er mag niets op tafel liggen en de keuken moet brandschoon zijn. De ander kan weken tegen rommel aankijken en pas dan eens denken aan opruimen. Vaak als er visite langs blijkt te komen :). En dan hebben we het nog over volwassenen. Kinderen en pubers hebben een grens die heel erg ver kan gaan.
Maar hoe krijg je nu een opgeruimd huis? Laten we uitgaan van een gezin. Kinderen, ouders werken en daarnaast is er een normaal sociaal leven. Geen mensen met smetvrees maar wel mensen die gewoon houden van een schoon huis.
Ik heb een aantal tips voor je verzameld:
Tip 1: Opruimen woonkamer
Dit is een van de ruimtes waar we de meeste tijd doorbrengen. Dit is ook de ruimte waarbij het belangrijk is om deze het schoonst te houden. En dat kan al door 5 a 10 minuten per dag te besteden aan het opruimen van je woonkamer.
- Leer jezelf maar ook je partner en kinderen aan om meteen de vaat naar de keuken te brengen (en het liefst gelijk in de vaatwasser te zetten)
- Dit geldt ook voor kleine prullaria zoals speelgoed, papieren, schoenen, tassen enz. Geef alles een vaste plek en probeer alles gelijk op deze plek te plaatsen.
- Loop ’s avonds na het eten even door de huiskamer heen en verzamel alles wat van die dag is blijven liggen. Laat iedereen dan even zijn eigen spullen opruimen. Waarschijnlijk merk je zeker bij kinderen dat ze steeds minder gaan laten liggen.
- Stofzuig nog even snel de huiskamer. Een van de ouders kan bijvoorbeeld de kinderen naar bed brengen terwijl de andere even stofzuigt.
- En dan is er koffie in een opgeruimde woonkamer.
Natuurlijk ziet dit er makkelijk uit maar het heeft te maken met een vast ritme te vinden in het opgeruimd houden van je woonkamer/huis.
Tip 2: TV wegwerken
Een van de item die mij echt irriteren en het gevoel van een opgeruimd huis ontnemen is de tv in het zicht. Ik heb daarover al meerdere artikelen op mijn website geplaatst:
- Drie verschillende tv meubels voor elke woonkamer
- Je TV een mooie plek geven
- Integreer je tv in je interieur
- TV kijken of wegkijken?
En mocht je liever zelf aan de slag gaan met het maken van een mooie televisiekast dan kan je zeker slagen bij Fred’s bouwtekeningen:
De tv is voor mij echt een stoorzender. Hij is altijd aanwezig en trekt ook nog eens heel veel stof aan.
Naast de tv hebben vele van ons tegenwoordig ook een computer in de huiskamer staan. Thuiswerken is tegenwoordig toch iets wat vele van ons doen. En ook het aantal zzp-ers is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Een eigen kantoor is fijn maar vaak werken we toch voor een deel in de huiskamer en moeten we dus ook daar een plek voor onze computer/laptop hebben.
Ik heb een aantal blogs geschreven over de computerkast. En ik merk ook echt dat dit voor vele een oplossing is om de computer te verstoppen. Het is een van de meest gelezen blogs op mijn website:
Tip 3: Opbergen
We krijgen het meest de kriebels van rondslingerende items. Items zoals schoenen, papieren, speelgoed enz. Allemaal items waarbij hele goede opbergmogelijkheden zijn.
Zo zijn er verschillende soorten schoenenrekken of kasten te koop. Zoals dit rek welke je elke keer uit kan breiden.
En opruimen wordt ook een stuk leuker als je gebruik maakt van leuke bakken en manden:
Zoals al eerder aangegeven moet je gewoon zorgen dat elk items zijn eigen plekje heeft. Je kan op deze manier dingen sneller terugvinden en voor iedereen is duidelijk waar men de spullen moet opruimen.
Tip 4: Planning
Ga samen met je huisgenoten aan tafel en maak jullie eigen planning. De kinderen kunnen bijvoorbeeld op woensdag en zondag hun eigen kamer opruimen. En er zijn nog meer klusjes welke je kind kan doen. Op internet kwam ik dit overzicht tegen:
Bron: Huisvlijt
Je kan er dus voor kiezen naast de eigen kamer elk kind een eigen taak te geven afhankelijk van hun leeftijd. Hang de schoonmaakplanning op een plek waar iedereen hem kan zien. En spreek ook met zijn allen af om dit gezamenlijk te volgen en elkaar er aan te helpen herinneren.
Een voorbeeld van een rooster/planning vond ik op http://acupoflife.nl/hoe-maak-je-een-schoonmaakrooster/
Shifra geeft nog als tip bij haar rooster dat het handig is om een vaste dag voor alles te nemen. Vaak hebben we wel een vaste dag voor de was of het doen van de boodschappen maar niet voor het schoonmaken. En juist het kiezen van een vaste dag werkt. Het geeft je een houvast.
Tevens vond ik een mooi overzicht voor al die klussen die we wel een keer moeten doen maar vaak vergeten:
Bron: http://thuisbijmieke.nl/huishouden/schoonmaakschema-jaaroverzicht
Daarbij hebben de dames van Thuis bij Mieke de klussen over het hele jaar verdeeld waardoor je niet alles in een keer hebt.
Schoonmaken zal bij de meeste van ons wel nooit een favoriete bezigheid worden. Zeker naast je baan, je sociale contacten en het genieten van je gezin is schoonmaken soms een vervelende bijkomstigheid. Toch geeft een schoon huis ons een lekker gevoel. Des te meer redenen om in 2018 dus te gaan voor regelmaat en een schoon interieur.
Meer lezen:
Ik heb ook een Pinterest bord waarop ik alles over hoe krijg ik een opgeruimd huis verzamel. Je kan deze vinden op: https://nl.pinterest.com/interieurinsp/opruimen/?eq=opr&etslf=NaN